tirsdag 19. februar 2008

Vurdering av norsk artikkel om informasjonskompetanse

Vurdering av norsk artikkel om informasjonskompetanse:

"Skolebibliotekenes kunnskapsrolle"

Troverdighet
Tydelig kommer det frem at de to forfatterene av artikkelen er kunnskapsrike. Her er både deres fulle navn og kvalifikasjoner oppført. Maren Brit Baadshaug er bibliotekar, sosiolog og lektor, og arbeider nå som frilans konsulent
Siri Ingvaldsen er bibliotekar, lektor, og ansatt ved Røde Kors Nordisk United World College i Sogn og Fjordane. (Nationen) Vi kan anse dem som kunnskapsrike på fagfeltet informasjonskompetanse, noe som er bra for artikkelens troverdighet. Forfatterene har tilknytning til en respektert organisasjon, nemlig avisen Nationen, som står for publikasjonen av artikkelen.
Jeg finner ingen grammatikalske eller ortografiske feil i artikkelen.

Objektivitet
Artikkelen er ganske partisk. Forfatterene beskriver situasjonen ut i fra sitt ståsted som biblotekarer og kommer med egne meningsytringer. Dette sier de selv klart fra om i artikkelen. Fra vårt ståsted, som bibliotekarer og lektorer i den videregående skolen, er det selvfølgelig bibliotekets rolle i læringsprosessen som er den viktigste. Vi tror også at å ha andre læringsarenaer enn klasserommet kan gjøre læringen mer lystbetont for elevene. Biblioteket har også oppgaver som kulturformidler og pustehull i skolehverdagen. (Nationen)
Forfatterene prøver å overbevise leserene om at deres syn på skolebibliotekenes rolle er den rette og ser ikke saken fra flere sider.. Dette gjør at artikkelen er kritikkverdig.

Nøyaktighet
Artikkelen ble publisert 31.12.2007 av avisen Nationen. Informasjonen består både av fakta og meningsytringer. Forfatterene argumenterer for å fremme sin sak, men argumentene er saklige og konsistente. Informasjonen er ganske omfattende, detaljerik og eksakt, med mange kildehenvisninger.

Egnethet
Kilden dekker emneområdet skolebibliotekenes kunnskapsrolle. Emneområdet er svært relevant for meg som er student og ønsker en økt kunnskap i informasjonskompetanse til videre studier. Teksten gir akkurat passe informasjon etter mitt behov, en lett leselig artikkel uten alt for mange avanserte fagord og -uttrykk.
Artikkelen er skrevet for folk uten spesiell kunnskap om fagområdet.

Oppsummering
Dette er en lett leselig og interessant vinkla artikkel. Jeg anbefaler den til elever og studenter som vil lære om hvordan en bibliotekar ser på skolebibliotekets rolle i samfunnet.

Ingen kommentarer: